Oorzaken, symptomen en behandeling van longproblemen

Longproblemen

Ademen is een essentiële functie van het leven. Het helpt u om zuurstof uit de lucht te halen en in uw bloed op te nemen. Een moeilijke of moeizame ademhaling kan een teken zijn van longproblemen. De longen zijn twee zakvormige structuren in de borstholte. Ze bestaan uit miljoenen kleine luchtzakjes, alveoli genaamd. Deze alveoli zijn bekleed met fijne haartjes, cilia genaamd, die helpen om vocht in de lucht op te vangen en vast te houden, zodat het gemakkelijk kan worden ingeademd. Bij sommige mensen is hun longcapaciteit lager dan bij anderen en hebben zij meer kans op longproblemen dan anderen en op specifieke soorten longproblemen. Longproblemen kunnen ernstig zijn en zelfs levensbedreigend. De redenen hiervoor kunnen variëren, maar kunnen onder meer genetica, het roken van sigaretten (d.w.z. meeroken), slechte gewoonten zoals pruimtabak of chronische hoest zijn.

Wat zijn de gemeenschappelijke oorzaken van longproblemen?

De longen zijn het belangrijkste orgaan in het lichaam dat verantwoordelijk is voor het filteren van zuurstof uit de lucht die u inademt en het terugvoeren van kooldioxide naar de lucht die u inademt. Wanneer u ademt, gaat de lucht door de longen, waar hij wordt gereinigd. In de longen wordt de lucht opgenomen in het bovenste deel van de longen, de longkwabben, waar hij wordt gereinigd door kleine haartjes, cilia genaamd. Daarna wordt de lucht verplaatst naar zeer kleine ruimtes, alveoli genaamd, waar ze opnieuw wordt gereinigd door de cilia. De alveoli geven de schone lucht door aan het bloed. Longproblemen kunnen worden veroorzaakt door infecties zoals longontsteking, taaislijmziekte (verzwakte cilia), longkanker (geïnfecteerde cilia), astma, bronchitis, chronische obstructieve longziekte (longfibrose).

Oorzaken van chronische ademhalingsziekten

Er zijn vele oorzaken van chronische ademhalingsziekten. Bij mensen met een chronische longziekte werken de longen minder goed. Sommige chronische luchtwegaandoeningen hangen samen met roken, zoals COPD (chronische bronchitis) en emfyseem. Andere chronische ademhalingsziekten worden niet in verband gebracht met roken. Voorbeelden hiervan zijn wratachtige gezwellen in de longen, taaislijmziekte en astma. Er zijn ook niet-infectieuze aandoeningen die chronische luchtwegaandoeningen veroorzaken, zoals bronchiëctasieën, bronchitis en taaislijmziekte.

Er zijn vele oorzaken van chronische ademhalingsziekten. Bij mensen met een chronische longziekte werken de longen niet zo goed als zou moeten. Sommige chronische ademhalingsziekten houden verband met roken, zoals COPD (chronische bronchitis) en emfyseem. Andere chronische ademhalingsziekten worden niet in verband gebracht met roken. Voorbeelden hiervan zijn wratachtige gezwellen in de longen, taaislijmziekte en astma. Er zijn ook niet-infectieuze aandoeningen die chronische ademhalingsziekten veroorzaken, zoals bronchiëctasieën, bronchitis en taaislijmziekte.

Symptomen van een ademhalingsprobleem

Aspecten van de ademhaling die een probleem of moeilijkheid kunnen veroorzaken als ze verstoord zijn. De ademhaling kan bijvoorbeeld moeizaam of snel verlopen. De ademhaling kan worden onderbroken door een gevoel van benauwdheid of ademnood. De ademhaling kan lawaaierig zijn. Het kan voelen alsof u snel moet in- en uitademen. Mensen met ademhalingsproblemen kunnen hoesten of een sterke, sputumachtige hoest hebben. U moet naar uw arts gaan als u een van de volgende symptomen heeft: Aspecten van de ademhaling die een probleem of moeite kunnen veroorzaken als ze verstoord zijn. De ademhaling kan bijvoorbeeld moeizaam of snel zijn. De ademhaling kan worden onderbroken door een gevoel van benauwdheid of ademnood. De ademhaling kan lawaaierig zijn. Het kan voelen alsof u snel moet in- en uitademen. Mensen met ademhalingsproblemen kunnen hoesten of een sterke, sputumachtige hoest hebben. U moet naar uw arts gaan als u een van de volgende symptomen heeft:

Conclusie

Een gezonde long is een belangrijk onderdeel van elke gezonde levensstijl. Helaas zien veel mensen het belang over het hoofd om fit en gezond te blijven, en om gehydrateerd te blijven. De longen spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven; hun gezondheid is uiterst belangrijk. Als u een van de bovenstaande symptomen ervaart, is het belangrijk dat u medische hulp inroept. Hoe eerder u medische hulp zoekt, hoe beter uw kansen op volledig herstel.